پژوهشگر گرامی! در صورت تمایل به همکاری در این پروژه، چنانچه دارای مهارت های لازم جهت تدوین مقاله علمی – پژوهشی یا تألیف کتاب و … می باشید، اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید.
تبیین بینالمللی مهدویت
تعریف
بسم الله الرحمن الرحیم
باور به امامت آخرین امام از امامان دوازدهگانه ع، امام محمّد بن الحسن المهدی عج، حلقه نهایی از عقیده به امامت در قاموس کلامی امامیه است. آن حضرت، آخرین حجت حیّ خداوند است که به اراده الهی، از زمان تولدش در سال 255 هجری در وجود جسمانی بر روی زمین زندگانی میکند؛ همگان را میبیند و با آنان ارتباط برقرار میکند. ولی عموم مردم از شناخت وی به عنوان «امام مهدی عج» ناتوانند. بر اساس آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت ع، ایشان با ظهورش عدل و داد را جایگزین ظلم و جور خواهد کرد و بر اساس آیه «لیظهره علی الدین کلّه و لو کره المشرکون» را تحقق خواهد بخشید و برغم کراهت مشرکان، دین اسلام بر تمامی ادیان تفوّق خواهد یافت.. این باور از امامت حضرت مهدی عج، از عقاید انحصاری امامیه است. سایر مسلمانان از اهل سنت، با تأکید بر قطعی بودن ظهور حضرت مهدی عج، نسبت به تولد، حیات، غیبت و … اقوال مختلفی ابراز مینمایند.
یهودیان و مسیحیان، باور به اندیشه موعود آسمانی را یکی از عقاید خللناپذیر خود میدانند؛ به واسطه او به درگاه خداوند تقرب میجویند و ظهور فردایی بهتر به وسیله حضرتش را به انتظار نشستهاند.
انتظار ظهور منجی، مصلح بزرگ آسمانی و امید به آیندهای روشن، استقرار عدالت، صلح و امنیت فراگیر، باور عمومی پیروان سایر ادیان جهان است.
فارغ از دین، مذهب و فرقهای خاص، «باور به منجی» یکی از نقاط اشتراک و عمومی بشریت است. مردمان، جملگی با کششی فطری ضمن برائت از ظلم و جور، به استقرار صلح، عدل و داد توسط «منجی آسمانی» در آینده امیدوارند و پایان جهان را روشن میدانند.
بر این اساس، تبیین بینالمللی آموزه مهدویت، بسته به نوع مخاطبان (مسلمانان، پیروان یهودیت، مسیحیت و یا سایر ادیان)، در سه سطح قابل طرح و پیگیری است:
- مهدویت در اسلام
- موعودگرایی در ادیان توحیدی
- منجیگرایی و آینده جهان
نظر به حضور پیروان ادیان مختلف در مجامع علمی آکادمیک بینالمللی، لازم است تبیین آموزه مهدویت در این عرصه فارغ از عناوین ناظر بر گرایشهای فکری مختلف دینی و مذهبی مطرح گردد، بلکه باید بر مفاهیم عمومی منبعث از آموزه مهدویت همچون عدالت، صلح، امنیت، حقوق بشر، محیط زیست، آخرالزمان و نقطه مقابل این مفاهیم بنیان شود تا ضمن تبیین دیدگاهها و تضارب آراء، نظرات علمی مبتنی بر منابع دینی مختلف فراهم شود.
از آنجا که منابع مورد استفاده، مبانی عقیدتی ـ فقهی و روش تحقیق مفاهیم فوقالاشاره در ادیان و مذاهب گوناگون متفاوت است، انتظار رسیدن به نتایج نهایی یکسان، دور از ذهن مینماید لکن رفع ابهام از برداشتهای گوناگون و رسیدن به اشتراک معنوی در رابطه با مفاهیم فوق انتظار میرود.
مفاهیم صلح، امنیت، حقوق بشر، عدالت، محیط زیست و …، معمولا از دو منظر مورد مداقه و اظهار نظر قرار میگیرند: 1. علما، اندیشمندان و پژوهشگران مجامع علمی آکادمیک جهان که عموماً مباحث علمی را فارغ از نگرشی سیاسی تتبع نموده، اظهارنظر کارشناسی و تخصصی مینمایند. 2. شخصیتهای علمی ـ رسانهای که در کشورهای گوناگون معمولاً از این مفاهیم، به عنوان ابزاری سیاسی و برای رسیدن به اهدافی خاص استفاده مینمایند. شناسایی شخصیتهای دوگانه فوق، طیف فکری و نظرات ابراز شده توسط ایشان در زمینه مفاهیم مرتبط با مهدویت از اهمیت فوقالعادهای در مطالعه جامعه هدف برخوردار است.
در این طرح با عنوان کلّی «منجی گرایی و آینده جهان در مطالعات بینالمللی» فقط آراء و اندیشههای علما، اندیشمندان و پژوهشگران مجامع آکادمیک بر اساس موضوعات و مسائل ابراز شده و منطقه جغرافیایی ابراز نظر، طبقه بندی و طی سه فاز به شرح ذیل، اقداماتی در راستای آنان صورت میپذیرد.
- ترجمه اثر
ترجمه به زبان فارسی و نشر آن در مجلات داخلی
- ترجمه و نقد اثر
ترجمه به زبان فارسی، نقد علمی و تخصصی و نشر ترجمه نقادی شده در مجلات داخلی
- نقد اثر به زبان اصلی
ترجمه اثر به فارسی، نقد علمی و تخصصی، ترجمه نقد علمی به زبان اصلی و نشر آن در مجلات مبداء یا معادل آن
اهداف
اهداف این پژوهش عبارتند از:
- شناسایی فعالان علمی و اندیشمندان حوزه مطالعاتی مهدویت (آکادمیک)
- کشف برداشتهای هر یک از اندیشمندان مورد مطالعه و عقاید ابراز شده توسط ایشان
- شناخت حیطه کارکردی نتایج مطالعات این اندیشمندان
- بررسی (نقد و بررسی) علمی برداشتها و عقاید ابراز شده توسط هر یک از این متفکران
- تولید محتوای علمی متناسب با مجامع آکادمیک بین المللی در حوزه مهدویت