غدیر از نگاه معتزله

بسم الله الرحمن الرحیم

جانشینی پیامبر گرامی اسلام ص یکی از چالش ­برانگیزترین مباحث مسلمانان در تاریخ اسلام به شمار می ­رود. هر یک از فرق اسلامی در این رابطه دیدگاهی متفاوت و مبتنی بر منابع و روش­ های خود دارند.

فرق شیعی، بویژه امامیه با استناد به آیات تبلیغ، اکمال و … و شواهد تاریخی و احادیث موثق بسیاری همچون حدیث یوم­ الانذار، حدیث منزلت، واقعه غدیر و … ضمن طرح و پذیرش امامت خاندان پیامبر ص، بر ضرورت وجود علم و عصمت در وصی و جانشین پیامبر تأکید داشته، بر امامت ائمه اثناعشر بویژه حضرت امیرالمؤمنین علیعلیه ­السلام تأکید دارند. در حالی که بسیاری از مسلمانان از جمله معتزله با رد نظریه امامت، ضمن طرح مسأله خلافت و واگذاری آن بر امت، بر عدم اهتمام رسول گرامی اسلام ص در تعیین جانشین اصرار می­ ورزند و در مواجهه با آیات و وقایعی چون واقعه غدیر، با رویکرد سانسور، تضعیف و توجیه برخورد نموده، تلاش می­نمایند تا این مستندات را به نفع نظریه خود که انکار امامت و اثبات خلافت است توجیه نمایند.

زمخشری، مفسر بزرگ معتزلی، ذیل آیه اکمال هیچ اشاره­ای به واقعه غدیر ننموده و با پاک کردن صورت مسأله آن را حل نموده است. قاضی ­عبدالجبار معتزلی و ابن ­ابی ­الحدید نیز در اصل واقعه غدیر یا دلالت حدیث آن تشکیک نموده­ اند. به عنوان مثال، قاضی در المغنی، تلاش فراوانی می­ کند تا «ولی» را در «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» به معنای لغوی آن به موالات و دوستی تعبیر کند.

از آنجا که واقعه غدیر بر ارکان سه­ گانه آیات تبلیغ، اکمال و حدیث غدیر بنا شده، این پژوهه بر آن است تا این موارد را در منابع تفسیری، کلامی و روایی در دسترس معتزله بررسی و گزارش نماید.

کلمات کلیدی : غدیر،معتزله
نویسنده: اکبر باقری
ناشر: نشریه مربوطه